Postawa i oddech – czy są powiązane?

Nieprawidłowa postawa, czy to tylko problem wizualny?

Jak wypracować stabilność ciała z oddechem?

Zdecydowanie ten jest jednym z najbardziej widocznych. Często mówi się o skoliozach, jednym barku wyżej. Ale… czy wiesz, że Twój odstający brzuszek też może być wynikiem nieprawidłowej postawy?
Przypomnij sobie jakąś szczupłą osobę, u której dziwiłeś/łaś się, że brzuszek odstaje. Bardzo często jest to spowodowane zbyt dużym wygięciem w kręgosłupie lędźwiowym i objawia się bólami tej okolicy;
Pani w ciąży? – przypomnij sobie, jak często słyszymy od nich, że lędźwia są obolałe.
Przeniesienie środka ciężkości do przodu przez rozwijające się dziecko, czy nieprawidłowe nawyki codzienne może mieć takie konsekwencje;

Przy prawidłowej postawie Twoje przepony-oddechowa i moczowo-płciowa powinny ze sobą rozmawiać, czyli być ułożone równolegle. Możesz sobie wyobrazić, że Twoja klatka piersiowa, którą wyczuwasz, powinna być przedłużeniem Twojej miednicy. Jej ramy zapewne też potrafisz u siebie znaleźć-tak, to te twardsze punkty w okolicach bioder.

Bardzo często jednak są one przechylone nadmiernie do przodu lub do tyłu przez właśnie wygięcie w kręgosłupie lędźwiowym. Niejednokrotnie przyczyną może tutaj być nieprawidłowa aktywacja brzucha przez złe przyzwyczajenia w ruchu, przeciążenia podczas pracy siedzącej lub nawyki z przeszłości. Taka sytuacja powoduje przeciążenia i bóle głównie okolicy lędźwi, ale i możliwe napięcie/osłabienie brzucha.
Z czasem postawa wymusza zmiany w innych częściach ciała, które zaczynają dawać o sobie znać.

Jak wypracować stabilność ciała z oddechem?

Oddech i brzuch – jak powinny współgrać?

A Ty wiesz… jaki powinien być Twój brzuch?
Nie za miękki ani nie za twardy. Powinien być zdolny do utrzymywania Twoich narządów, ale bez nadmiernych napięć.

Spróbuj aktywować swój brzuch, ustawić kręgosłup neutralnie i wykonywać ćwiczenia bez zwiększania ciśnienia w całym ciele.

Wychyl miednicę kilkakrotnie w przód i tył. Znajdź jej środkowe położenie. Połóż ręce na dolnych żebrach. Wykonaj głęboki wdech do żeber – mniej unieś brzuch, następnie wydech – żebra mają się obniżyć i przybliżać do siebie, pępek powinien podciągać się do góry. Napięty powinien być Twój mięsień poprzeczny brzucha, który możesz wyczuć przez dotyk z boków ciała na wysokości pępka. Twój mięsień prosty brzucha (środek ciała) powinien być mniej napięty. Utrzymaj to położenie i oddychaj kilka razy.

Zauważ, że nie jest to wciągnięcie pępka, a jego podniesienie przy neutralnie ułożonym kręgosłupie, który podczas tego ćwiczenia nie powinien całkowicie się cofać.

Tę aktywację powinniśmy wykonywać początkowo na leżąco, przed większością ćwiczeń, żeby dobrze przygotować ciało, które w końcu zacznie pracować odruchowo. Nie powinniśmy podczas niej odczuwać żadnych dolegliwości. Jeśli kręgosłup zaczyna boleć-coś poszło nie tak! Spróbuj jeszcze raz!

Jak wypracować stabilność ciała z oddechem?

No i tutaj myślimy o CORE, czyli stabilizacji głębokiej ciała, pracy mięśni, których często nie widzimy gołym okiem. To ta wewnętrzna “duża moc”.
Jeśli potrafimy już prawidłowo aktywować brzuch i z pewnością utrzymywać całą treść, która znajduje się w naszym brzuchu, możemy pójść o krok dalej.
Musimy pamiętać, że nie jest dla nas najważniejsze aktywowanie mięśni w leżeniu, ale to w ruchu.
Więc spróbuj swoich sił w podporze przodem, tyłem, czy staniu jednonóż.
Na przykład:
Przejdź do podstawowej deski, aktywuj brzuch i wykonuj wznosy każdej z kończyn osobno. Pilnuj przy tym swojej miednicy. Nie powinna opadać lub nadmiernie się unosić w żadnej ze stron.
Trzęsiesz się? – bardzo dobrze!
Aktywowaliśmy prawidłowe części ciała, o to nam chodziło !

Wyszukaj na blogu

Autorzy:

fizjoterapeutka

Ciało człowieka jest niezywkle skomplikowane, ale czasem potrzeba bardzo niewiele, by przywrócić w nim harmonię i poczuć się lepiej.

Właśnie dlatego wybrałam fizjoterapię i pracę z pacjentem, gdzie indywidualne podejście, analiza aktualnych urazów i dawnych kontuzji pozwala na celowaną terapię i pomoc w walce z bólem lub po prostu – zwiększeniem możliwości fizycznych.

Możesz zgłosić się do mnie, jeśli ból przeszkadza Ci w codziennym funkcjonowaniu, czujesz ograniczenie ruchu bądź trudność w wykonywaniu specyficznych ruchów w Twojej wybranej aktywności.

W pracy z pacjentem wykorzystuję wiedzę zdobytą na studiach, licznych kursach oraz podczas pracy w gabinecie z Amadeuszem. W trakcie wizyty przeprowadzam obszerny wywiad, analizę dolegliwości oraz terapię manualną.

Przedstawię Ci również proste ścieżki do zmiany codziennych nawyków. Edukacja w tym kierunku pozwala na długofalowe działanie terapii i zyskanie świadomości zmian zachodzących we własnym ciele, a to już połowa sukcesu.