Cieśń nadgarstka nie musi skończyć się operacją!

Na polu obok wozu stoi mężczyzna z problemem nadgarstka.

Długa praca przed komputerem, mała ruchomość, upały, które sprzyjają obrzękom, mogą sprawić, że ręce zaczynają nam drętwieć.  To z kolei może powodować częste wypadanie przedmiotów z rąk. Jednak cierpnąca dłoń czy palce nie muszą świadczyć o zespole cieśni nadgarstka! Tak naprawdę prawdziwa cieśń nadgarstka jest bardzo rzadko spotykana, a to określenie jest mocno nadużywane. Przyczyną osłabienia, czy uczucia cierpnięcia w obrębie dłoni bardzo często jest zespół uwięzienia nerwu. Jest to sytuacja, w której dochodzi do konfliktu nerwu z otaczającymi go strukturami. Na przykład: zbyt mocno napięty mięsień „złapał” nerw, który przez to nie może wykonywać swojego normalnego ruchu. Miejscami, gdzie często dochodzi do „uwięzienia” nerwu są:

  • Potylica,
  • Szyja,
  • Żebra,
  • Klatka piersiowa,
  • Przestrzenie międzymięśniowe,
  • Przepona,
  • I jeszcze wiele innych.

Warto przyjrzeć się tym miejscom i dobrze je zbadać, zanim zdecydujemy się na zabieg chirurgiczny, który oprócz kolejnej blizny może nam kompletnie nic nie dać. Również pozycja, w jakiej spędzamy większość czasu podczas pracy czy relaksu ma tutaj znaczenie. Ciągłe, stopniowo budowane napięcie mięśniowe może z czasem przekroczyć możliwość kompensacyjne naszego ciała i zacząć powodować ból.

Prosty sposób na drętwienie dłoni.

Jak już wspomnieliśmy jedną z przyczyn drętwienia dłoni może być zbyt dużo napięć w obrębie klatki piersiowej. Jednym ze sposobów na to jest jej masowanie za pomocą piłeczki. Najlepiej sprawdzi się do tego piłeczka do lacrose, tenisa, twarda piłka dla psa bądź gładka piłka do automasażu. Jeśli Twoja postawa jest zamknięta, barki wysunięte do przodu, pracujesz całe dnie przed komputerem, a plecy zaczynają przypominać garba Dzwonnika z Notre Dame, z pewnością masz tam dużo napięć. Jeśli nie miałeś wcześniej styczności z automasażem, to użyj najpierw piłeczki tenisowej. Jest bardziej miękka, tym samym masaż jest mniej intensywny. W miarę upływu czasu postaraj się zwiększyć intensywność, przerzucając się na twardszą piłeczkę.

Oto kilka zasad:

  • masaż wykonuj w granicy bólu 6/10. Powinien być on dla Ciebie odczuwalny, ale nie może wyciskać łez z oczu.
  • podczas masażu może wystąpić uczucie delikatnego promieniowania, jednak nagłe strzały prądu do ręki czy uczucie drętwienia są wykluczone,
  • rób to powoli i dokładnie, oddychaj przez nos, spokojnie i miarowo,
  • słuchaj swojego ciała, jeśli cokolwiek Cię niepokoi zaprzestań ćwiczenia i skonsultuj się z fizjoterapeutą,
  • jeśli jesteś kobietą, masuj tylko obszar nad piersią.

 
No to masujemy!

  1. Ustaw się przodem do ściany.
  2. Połóż piłeczkę w okolicy mostka, pod obojczykiem.
  3. Dociśnij, a następnie powoli przesuwaj się w stronę barku i z powrotem.
  4. Po wykonaniu kilkunastu ruchów poczujesz, że cały ten obszar się rozluźnił. Jeśli w trakcie masażu czułeś gdzieś bardziej bolesne miejsce, zatrzymaj się na nim, lekko dociśnij i spokojnie oddychając, poczekaj na rozluźnienie i zmniejszenie odczuć bólowych.
  5. Teraz przesuń piłeczkę niżej i znowu kierując się od środka do boku ciała wykonaj to samo.
  6. Przesuń się jeszcze niżej i powtórz ponownie. Całość powinna zająć Ci około 4-5 min. na stronę. Powtarzaj to regularnie, żeby na bieżąco likwidować napięcia. W miarę upływu czasu istnieje szansa, że Twoje dolegliwości się zmniejszą, bądź całkowicie się ich pozbędziesz. Pamiętaj jednak, że mięśnie piersiowe mogą być tylko jedną ze składowych Twojego problemu.

Masaż na cierpnące dłonie?

Oprócz terapii, autoterapii, poprawy naszych nawyków warto co jakiś czas pomyśleć o masażu. Dolegliwości w obszarze rąk to częste problemy. Nie raz spotkaliśmy się z zaskoczeniem ze strony pacjentów, że tyle napięcia może być w tych obszarach. Niestety duże napięcie powoduje, że przewodnictwo nerwowe oraz przepływ krwi w tkankach jest pogorszony. Z kolei postawa stereotypowego „komputerowca” sprzyja dodatkowo zaburzeniom. Masaż tkanek głębokich jest niesamowicie pomocny w zmniejszeniu tych problemów. Poprawia ruchomość tkanek względem siebie, ukrwienie, odblokowuje obszary, w których nerwy zostają uciśnięcie. Uwaga! Cierpnące ręce to także często spotykany problem u Pań w ciąży! Odpowiednim masażem możemy pomoc także w tym przypadku!

Wyszukaj na blogu

Autorzy: